האם גם את סובלת מכאבים ברום הבטן? גם לך הרופא רשם תרופות סותרות חומציות?
ייתכן שיש כאן טעות.
האם כאבי הבטן מופיעים אחרי האוכל? האם את מרגישה צורך לשכב לנוח אחרי ארוחה גדולה? האם יש איזורים על פני העור שלך עם אדמומיות או גירוי? האם את סובלת ממחלה אוטואימונית (דלקות פרקים, חניכיים, השימוטו, זאבת וכו')
אם ענית על אחת מהשאלות האלה כן, יש סיכוי שאת בכלל סובלת מתת חומציות, והתרופה שקיבלת מחמירה את מצבך.זה יכול להיות?
אסביר במאמר הבא.
מהי רמת החומציות בקיבה ומדוע דרושה רמה כזו?

בשכבה הרירית המצפה את הקיבה נמצאים התאים הפרייטאליים, שבשחלוף עם אשלגן ואבץ הם מפרישים חומצה הידרוכלורית HCL- זוהי החומצה החזקה ביותר בטבע! לצידם תאים אנטרוכרומפינים המפרישים היסטמין וכן תאי G המפרישים את ההורמון גסטרין- שמגבירים את הפרשת החומצה.
החומצה יוצרת תנאי חומציות של pH 1.5-2 הנמוך (כלומר חומצי) ביותר בגופנו והיא נחוצה כדי להפוך את האנזים הבלתי פעיל פפסינוגן לצורתו הפעילה – פפסין, המפרק חלבונים לפפטידים.

במלים אחרות- החומצה מסייעת לנו בעיכול מזון חלבוני, ובנוסף מגינה על גופנו בפני פולשים על ידי עיכול שלהם!
מתי מתחילה הבעיה? כשאין מספיק הפרשת חומצה בקיבה.

מה תרגיש מטופלת כזו? היא תעדיף ארוחות קטנות, תחושת מלאות זמן רב אחרי האוכל, נפילת אנרגיה אחרי אוכל, חולשה, עייפות- כל זאת בשל הקושי הרב איתו מתמודדת הקיבה.
בשל תהליך עיכול לא תקין שמתבצע, יש תסיסה במעי ועל כן מיוצרים גזים- מלמעלה ומלמטה ויש תחושת נפיחות. בנוסף חוסר תיאבון ,צרבת, משיכה ללימון ולטעמים חמוצים.
בשל נוכחות טפילים שהקיבה לא מצליחה לנטרל תהיה פלישה של טפילים כמו תולעים, וכן חיידקים ווירוסים- ותהיה עלייה במחלות מעיים זיהומיות.
החומציות דרושה לתהליך ספיגת ויטמין B12 (דרך יצירת הפקטור האינטרינזי IF) ובהעדרה עלולה להתקבל אנמיה.
בנוסף בשל נוכחות חלבונים לא מעוכלים במערכת העיכול, שעלולים לחדור לדם בשל חיבור רופף בין דפנות תאי אפיתל העיכול ('מעי דליף') נמצא שכיחות גבוהה של אלרגיה למזונות שונים, נגעים שונים על פני העור וכן מחלות אוטואימוניות כמו תת פעילות בלוטת התריס ממקור חיסוני- מחלת השימוטו.
כדי לברר האם המטופלת שמולי סובלת מתת או מיתר חומציות אני מציבה לה מבחן פשוט שאני קוראת לו 'מבחן הלימון'.

אסייג ואומר, אם יש לכם דילמה- אין דילמה, המשיכו ליטול את סותרי החומציות. אבל אם עולה כאן איזו מחשבה לאור מה שקראתם, אני מפצירה בכם. קחו נטורופטית שתלווה אתכם בתהליך (המספר שלי כתוב ממש כאן למטה) וצאו ממעגל הרשע הזה.

אז מהו מבחן הלימון?
פשוט- על בטן ריקה, ממש בבוקר, שתו מיץ מחצי לימון. אפשר למהול ברבע כוס מים. אם הלימון ייתן לכם הרגשה נעימה ותרגישו פחות כאבי בטן לאורך היום- סימן שזה הזמן להפרד מסותרי החומציות.
אם אתם מרגישים שלהבת אש אוחזת בגרונכם- ובכן, הצמדו לסותרי החומציות (או שתטפלו בחומציות היתר באופן טבעי אצל נטורופטית). מטופלות בודדות מבין העשרות הרבות שלהן הצעתי לעשות את המבחן דווחו אל כאבים כאלה. רובן דיווחו על הקלה!
למי שלא נעים טעם הלימון אני מציעה את מבחן השיבה- 20 דקות לפני האוכל לשתות תה שיבה (המגביר את חומציות הקיבה). אוב המטופלות מדווחות על שיפור בתחושת הכבדות אחרי הארוחה.

וכעת לטיפול-
איך אנחנו מטפלים בהיעדר חומציות בקיבה באופן טבעי? בתשאול מולי, יחד עם מאפיינים מנוספים, אני מתאימה שורה של תוספים וכן צמחי מרפא מתאימים על פי הסימפטומים הספציפיים.
בין התוספים שמסייעים לרוב המטופלות:
• אבץ- כאמור חומצת הקיבה נוצרת מיוני מימן ולתהליך דרוש אבץ. בנוסף לאבץ דרושה סביבה חומצית כדי להיספג, בהיעדרה נסבול מחוסר במינרל. מומלץ ליטול 50 מ"ג לפני השינה
• פרוביוטיקה- החיידקים בגופנו זקוקים לרמת חומציות מדוייקת מאד. כדאי לחזק את האוכלוסייה שלהם- לפחות 25 מיליארד
• אנזימי עיכול ובייחוד פפסין + ובטאין HCL- מסייעים בפירוק ועיבוד אבות המזון, משפרים את הספיגה ואת פעילות מערכת העיכול.
• ויטמין A לריפוי הרקמות הריריות- עד 5000 יחב"ל.
• ויטמיני B- 100 מ"ג ליום, כולל ביוטין (50 מק"ג) לאיחוי והגברת בניית תאי המעי
• וויטמין B12 1000 מק"ג ביום לתיקון חוסרים, וכן מחסור בויטמין B12 פוגע ברקמות הריריות של מערכת העיכול ומהווה מצע נוח להתפתחות מזהמים.
ישנם מספר הרגלים בסיסיים שיעזרו לך להתמודד עם תת חומציות:
לאכול ארוחות קטנות מפוזרות, לצרוך תזונה קלה ונוחה לעיכול, להפחית ב: חלבון מן החי , שומנים, אוכל מתובל, להימנע משתייה בזמן האוכל (כמאמר הרמב"ם), לשתות תה שיבה 15 דקות לפני האוכל, וכן לשתות במהלך היום מיץ לימון, חומץ תפוחים/ חומץ אורז.
כמה דוגמאות של צמחים שיכולים לסייע בעיכול מהקל לחזק מאד:
Matricaria- קמומיל, Centaury cyanum דרדר כחול, Cynara ארטישוק, Agrimonia אבגר, Angelica אנג'ליקה, Capsicum פלפל חריף.
ממליצה בחום להקשיב יותר לגוף, ולהשתדל להמנע מלקיחת תרופות מיותרות- כמובן הכל מתוך התייעצות עם הרופא ותיאום מולן.

בריאות

Open chat
נעים להכיר:) שמי אודליה ואני כאן כדי לענות לך על כל שאלה