בלוטת התריס ומשקל

בואו נדבר על נושא לא קל- המשקל שלנו מאז שהתחילה מגיפת הקורונה.
קל לומר מה אנחנו עושים בסגר- אוכלים הרבה יותר ועושים הרבה פחות ספורט.
חלקנו מזמינים אוכל מוכן מבחוץ- שצריך להגיע עם הרבה מאד מדבקות אדומות: הוא תמיד יכיל יותר מלח, סוכר, שומן ובעיקר שומן רווי מאותה המנה שנכין אנחנו בבית. (כן, לכן הוא גם יותר טעים! )
גם כשלא מזמינים מבחוץ- נמצאים בבית בעיקר סביב המטבח- ומבשלים הרבה. זו תקופה קשה, ומשעממת, מתסכלת, מתעצבנים על הילדים וחוששים מהמצב הבריאותי.
אז- מה הקשר בין התריס והמשקל? הורמוני בלוטת התריס אחראים, בין היתר, לפעולת שריפת השומן (במסלול β oxidation) דרך פעילות משפחת פקטורי השעתוק PPAR (Peroxisome Proliferator Activated Receptor )- חלבונים שבשפעולם מפעילים מטבוליזם שומנים וקשורים גם לפעילות מערכת החיסון.
לכן במצבי תת פעילות של הבלוטה יש עלייה במשקל הגוף. במקביל הורמוני התריס עובדים על הגברת התיאבון שלנו. מכאן שכשהבלוטה לא מאוזנת אנחנו אוכלים יותר.
אבל מה לגבי האיזון שלנו? התקופה הזו היתה הכל חוץ מאיזון. הנה הקשר ממש כאן בשנת 2005 פורסם מאמר שלפיו במצבי סטרס מתמשך כמו שחווינו לאחרונה ועדיין חווים, חל שינוי ברמת ההפרשה של הורמוני בלוטת התריס. במצב כזה חלה עלייה בהפרשת הורמוני יותרת האדרנל- קורטיקוסטירואידים או בקיצור- קורטזיול. הקורטיזול מפריע להפרשת הורמוני בלוטת התריס. המפתיע הוא שהורמון ה TSH (שמופרש מההיפופיזה ומגרה את בלוטת התריס להפרשת T3, T) לא עלה במחקר- דוגמה לכך שבדיקות הדם שלנו לא תמיד מספרות את כל האמת. מי שכן עלה הוא החלבון AGRP- שנמצא בתחרות להורמון לפטין, ומביא לעליה ברמת התיאבון.

מה אפשר לעשות כדי לא להמשיך את מגמת ההשמנה וגם לרדת במשקל?

1- לחזור לשגרת הארוחות הבריאה שלנו,(להשתדל להמנע מאוכל מעובד) ולהפחית כולסטרול בתזונה (בין כה כולסטרול מיוצר בגופנו אם נרצה ואם לא) וכן שומן וסוכר. רוצים קינוח? יש פירות מעולים.
2- לאכול לעצמנו קצת פחות את הלב. נכון, עלינו במשקל, והמצב לא נהדר. אבל- הילדים סופסוף במסגרות, אני חוזרת לקבל מטופלות, כולנו בריאים וזה ממש משמח! תחושת סיפוק ושמחה ישילו מאיתנו קילוגרמים בלי להתאמץ בכלל.

3- לשתות עוד הרבה יותר מים (כמובן להמנע ממשקאות 'קלים' שבאמת אין בהם שום דבר טוב- צבעי מאכל, סוכרים אלכוהוליים, חומרים משמרים..)

4- להירגע. ממש. להתחיל את הבוקר עם קצת פעילות גופנית, ולהמשיך במדיטציה רגועה

5- להזכר מחדש מה עושה לנו טוב. ולעשות את זה! לצייר, לרקוד, לגנן, לשמוע מוזיקה, לקרוא ספר- מה מאוורר אותנו ונעים לנו

6- להשתולל עם הילדים/ הנכדים- בעיקר כשהם בשגעת ומזג האויר פחות מתאים להסתובב בחוץ- לחזור לעשות איתם את הריקודים המגניבים של just dance. לא מכירים? חפשו ביוטיוב

7- לטייל בחוץ! עם הבוץ, עכשיו נעים יותר ואין סוף ליתרונות! לעקוב אחרי השתנות הטבע, לנשום אוויר נקי וריחני, עם הילדים אבל עדיף- בלעדיהם

מה התכנון שלכם לחזרה בריאה ואיתנה לשגרה?

שתפו

הירשמו לקבלת עדכונים

צעד ראשון ל.........

מאמרים נוספים

בלוג

ניקוי אביב

אז החלטת שאת עולה על הגל, את מגייסת משאבים נפשיים

Open chat
נעים להכיר:) שמי אודליה ואני כאן כדי לענות לך על כל שאלה