שמנים אתריים לחורף


היום ארחיב על כמה שמנים אתריים שכדאי לנו להחזיק בבית- בימים רגילים ובמיוחד בפרוץ החורף עליו.

לגבי אופן השימוש: כדי לחטא ולטפל במערכת הנישמה  נשתמש בשיטת ההרחה. שיטה זו תתאים גם לכל נושאי מערכת העצבים- בעיות ריכוז, בעיות רגשיות, עצב ודיכאון.  


א) מבער שמנים – 10-5 טיפות שמן לחדר בינוני-גדול. הנר מחמם את השמנים האתריים שמתאדים ומתפשטים בחדר. השמנים האתריים נכנסים לריאות, שם- בנאדיות יש נימי דם קטנים שבהם נעשה שחלוף גזים בין החמצן לפחמן הדו-חמצני. שמנים אתריים חודרים דרך מערכת הנשימה למחזור הדם ועוברים את ה-BBB (blood brain barrier) באמצעות חוש הריח, ולכן חשוב מאוד שהשמן יהיה ממקור איכותי. השמן משפיע על הגוף, אבל גם על הנפש.
חוש הריח שלנו מאוד רגשי, מקושר לזיכרון, ובמוח אזור חוש הריח נמצא במערכת הלימבית- סמוך להיפותלמוס, ולכן שיטה זו עובדת גם הגוף, גם על הנפש וגם על החיבור ביניהם.
ברגע שהמים מסתיימים בכלי, מכבים את הנר ולא מוסיפים שמן, ומנקים את הכלי לפעם הבאה; לרכישה


ב) טפטוף על דש הבגד (מתאים בעיקר לילדים: אפשר על פיסת בד או צמר גפן; על כף היד/ הדפקים (טיפה אחת); 


ג) אינהלציה (לשיעול נבחני/ סטרידו צריך אדים קרים) מתאים במיוחד במקרה של אובך בחוץ ומזג אויר יבש כי מחזיר לחות למערכת הנשימה), מכשיר אדים (לוודא שהמכשיר מתאים לשימוש בשמנים אתריים שממיסים פלסטיק רגיל). בבית ניתן למלא קערה במים חמים ולטפטף לתוכה את השמנים. איזו קערה? זכוכית, חרס, קרמיקה או נירוסטה. 


ד) הרחה ישירות מהבקבוק
מתי נזהר? יש לא מעט מקרים שבהם לא נחשוף לשמנים אתריים. אלה חלק מהם: 

  • כימותרפיה – כימותרפיה מדכאת את מערכת החיסון. כיוון ששמנים אתריים מעודדים את מערכת החיסון, תהיה כאן סתירה.  
  • קורטיזון – גם הוא מדכא את מערכת החיסון. נמצא באנטי היסטמינים, בגלוקוקורטיקוסטרואידים וכו'. 
  • נשים בהריון מבוגרים רגישים תינוקות וילדים – מינונים מיוחדים/ נמוכים ושמנים מסויימים- מיד נפרט
  • חולי אפילפסיה, לאנשים עם יתר ל"ד, בעיות הורמונליות ונוספות.

וכעת- לעניין! את כל השמנים תוכלו לרכוש היישר אצלי, בחנויות טבע או ברשתות הפארם. הקפידו לרכוש אצל מקור מהימן. שימו לב- מחיר זול הוא לעתים ערובה לאיכות נמוכה. אך לעתים גם מחיר יקר לא מבטיח איכות מיטבית.


לבנדרנפוץ ביותר הוא הזן האנגלי יש גם זן צרפתי וזן בולגרי. מקורו בצרפת, אנגליה, אוסטרליה ובולגריה. זהו אחד מהשמנים הבודדים שניתן למרוח ישירות על העור ללא דילול בשמן נשא, אך רק על שטחים מצומצמים של העור. שמו נגזר מהמילה הלטינית lavare (=לרחוץ) מכיוון שהרומאים אהבו להתקלח איתו ולהתבשם בו. עם פלישת הרומאים לאנגליה, הלוונדר הפך באנגליה לצמח מאוד פופולרי ושימש בעיקר לבישום בגדים ולהכנת potpourri (שקיות לבישום ארונות בגדים). ברפואת הצמחים המודרנית מפיקים מהצמח חומרים פעילים לצורך הכנת תרופות באנמיה. לרכישה

השמן הוא אנטי בקטריאלי, מחטא, נוגד רעלים, אנטי פונגאלי (נוגד פטריות), מכווץ, מרגיע, מעודד הירדמות (בעיקר אצל אנשים מבוגרים ותינוקות), מעורר ומחזק את הלב, מרגיע פרפורים של הלב, מפחית מתח, מרגיע כאבים כלליים, מרפה התכווצויות שרירים, מקל על כאבים ריאומטיים, מוריד ל"ד , ביחד עם שמן מנטה מטפל בכאבי ראש ומיגרנות, מחזק את מערכת החיסון הטבעית ומגביר ייצור תאי דם לבנים, מקל על כאבי בטן, מטפל בקלקול קיבה (בשתיית החליטה של הצמח), מחטא את מערכת העיכול, במריחה חיצונית מזרז הופעת וסת (למשל במקרי גודש, כשיש צורך לזרז הגעת הווסת כדי להיפטר מהגודש), מטפל בדלקות בדרכי השתן, מרגיע גירויים וגירודים בנרתיק, מחייה עור יבש, תורם למראה עור בריא ואחיד, מעודד צמיחת שיער שנשר בעקבות מצבי לחץ בכל הגוף, מסייע לטיפול בפסוריאזיס, דרמטיטיס, אקנה. בכול מצב של עקיצה, כוויה, חתך מסכין מורחים טיפת לוונדר על האזור הפגוע.
לחיטוי סביבת התינוק ולחיזוק מערכת החיסון שלו: בחדר בינוני עד גדול נשים 10-5 טיפות במבער. אפשר להוסיף 5 טיפות לאמבטיה של התינוק לפני השינה.
לדלקות אוזניים: טיפת שמן לבנדר על "מדף" האוזן. לוקחים כוס זכוכית ומצמידים אותה לאוזן, משכיבים את האדם על הצד השני. משאירים את הכוס במשך 15-10 דקות. לאחר מכן עושים עיסוי לכיוון הגרון (משני צדי האוזן לכיוון הגרון). הנוזלים יורדים לגרון ומתנקזים.

 
אקליפטוס לימוני- מקור השמן באוסטרליה. האקליפטוס הוא עץ ירוק-עד שמתנשא עד ל-100 מטר. המינים הנפוצים הם אקליפטוס גלובולוס, אקליפטוס לימוני ורדיאטה. האקליפטוס מרחיב סמפונות ומקל במצבי שפעת והתקררות. מחזק את מערכת החיסון, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, משכך כאבים, מכייח, מרגיע שיעול, מרגיע התקפי אסטמה. הפעילות שלו על העור: מחטא פצעים ומזרז את החלמתם, מסייע בריפוי והגלדת פצעים סוכרתיים וכיבים. הוא מרגיע גרד ומסייע באטופיק דרמטיטיס, דוחה חרקים, ממריץ ומעורר, מטפל בקדחת השחת, מתאים לטיפול בהרפס. שמן אקליפטוס גלובולוס אינו מתאים לשימוש בילדים ובתינוקות כי מידת הרעילות שלו גבוהה יחסית. כשרוצים לטפל בילדים, נשתמש באקליפטוס לימוני שמתאים לילדים, לתינוקות, לנשים בהיריון. זהו שמן אנטי ויראלי, קלאסי למערכת הנשימה, מתאים לילדים, ניקוי. יש בו אחוז גבוה של ציטרונלל. לרכישה


רבנסרה מקור הצמח במדגסקר. בשפה המקומית של מדגסקר: רבינה – עלה, סרה – טוב. הזיקוק בקיטור צריך להיות איטי ובחום נמוך במקרה של רבנסרה, מה שמייקר את השמן. השמן אנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי, אנטי ספטי, אנטי ויראלי ממדרגה ראשונה כמו אקליפטוס, מחזק את מערכת החיסון, מתאים לטיפול בהתקררויות. רבנסרה מחזקת כללית ומעודדת ריפוי, גם פיזי וגם אנרגטי. מטפל בדלקות, שפעות, ברונכיט, אסטמה, סטרידור, משחרר ליחה תקועה, דלקות בסינוסים, מעולה לטיפול באלרגיות.
שמן עדין מאוד, מתאים לתינוקות מגיל יום, ילדים, נשים בהריון לאורך כל ההריון, גם נשים מיניקות. זה השמן היחיד שמותר לנשים בהריון הסובלות מבעיות נשימה (מנטה ואיקליפטוס אסור). לרכישה

הדס מקורו של שמן הדס בספרד, מרוקו, איטליה ותוניסיה. גם הוא אחד העדינים והבטוחים לשימוש בילדים. זה שמן אנטי-ספטי, אסטרינג'נט, אנטי בקטריאלי, מחזק כלי דם, מטפל בטחורים, טוב לטיפול בכינים. מתאים בבעיות נשימה בילדים כמו אסטמה, ברונכיט, סינוסיטיס. השמן מחזק את מערכת החיסון ומקל במצבי שפעת (גם במבוגרים) והתקררות. מטהר אנרגיות, מטהר את הבית, מתאים למדיטציה, ריכוז. השמן מותר בשימוש בזמן הריון, לטיפול בילדים, בחולי אפילפסיה. מי שיש לו אלרגיה לעצים, עלול לסבול מרגישות גם לשמן הדס (אבל לא בהכרח). לרכישה

מנתה שמן מאוד נדיף. מקורו בצרפת, אנגליה ואיטליה. בקברים במצרים מצאו כלים עם שרידים של שמן מנטה עליהם- שימש לחיטוי הכלים. מטהר דם, מגרה וממריץ את פעולת הטחול, מקל על כאבי בטן וגזים, מרגיע שיהוקים וגיהוקים, בהרחה הוא מרגיע בחילות וסחרחורות בנסיעה. נותן תחושת קלילות אחרי ארוחה כבדה. בשילוב עם לוונדר משחרר כאב ראש ומיגרנות.
השמן מחזק את מערכת העצבים, מגביר ריכוז, מבהיר את המחשבה, טוב לעייפות פיזית ונפשית, מרגיעה דופק מואץ. כמות מועטה של שמן מנטה הוא מעורר, ואילו במינון גבוה הוא מרדים. מכייח, פותח את הנשימה בצורה מיידית, מייבש צינון, נזלת, מאוד עוזרת במצבי סינוסיטיס, שפעת, התקררות, ומרגיעה התקפי אסטמה. עלול לייבש ולפגוע בריריות לכן יש לשים לב למינונים, ויש לשתות הרבה כדי להימנע מיובש יתר. שמן מנטה מפחית סומק ואודם בעור, מכווץ כלי דם קטנים, אנטי פטרייתי וטובה לטיפול בעור שמן, אקנתי. השמן אסור בהריון, אסור בהנקה, לא מותאם לתינוקות עד גיל שנה. בטוחה לילדים רק במבער.לרכישה

 

שתפו

הירשמו לקבלת עדכונים

צעד ראשון ל.........

מאמרים נוספים

בלוג

ניקוי אביב

אז החלטת שאת עולה על הגל, את מגייסת משאבים נפשיים

Open chat
נעים להכיר:) שמי אודליה ואני כאן כדי לענות לך על כל שאלה