שיער שביר, דק ונוטה יותר לנשור? אלופציה, המונח הרפואי לנשירת שיער, הוא מצב שיכול להיות קשור לשני גורמים- תזונה, יחד עם תהליכי עיכול וספיגה לא מספקים, או בעיות בריאותיות בסיסיות.
אז נתחיל בתזונה- חשוב מאד שבצלחת שלך יהיו קיימים כל המינרלים והוויטמינים שהגוף שלך זקוק להם, ובנוסף, שהגוף שלך ידע לספוג את החומרים האלה ולבנות את השערה מהם.
על כן כל מי שמתמודדת עם תזונה לא מספקת, עם בעיות בעיכול או ספיגה יכולה לצפות לבעיה בתחום של גדילת השיער.
מחקרים הראו כי ביוטין-ידוע גם בשמו B7, ממלא תפקיד מכריע בבריאות השיער. את הביוטין תוכלי לקבל  בשמרים, אגוזי מלך ופקאן, שקדים, קטניות (עדשים, פולי סויה שעועית וחומוס), וגם בדגנים מלאים שיבולת שועל ושיפון בעלים ירוקים, כרוב, בפטריות, בננות, אבוקדו, תרד .
גם מהחי נוכל לקבל את הויטמין: כבד, בשר, ביצים, חלב עזים ומוצריו, דגי ים.
שימי לב שמחסור בויטמין A יכול לגרום לנשירת שיער, על כן הקפידי לצרוך שומנים (שיעזרו בספיגה שלו) בעיקר כשאת אוכלת פירות וירקות כתומים כמו דלעת, גזר ובטטה, פפאיה, שסק ומנגו.
מהחי אנחנו יכולים לקבל את הויטמין בכבד, בעיקר של דגים, וכן בחלב עזים ובייחוד מוצרי חלב שומניים כמו גבינות וחמאה. גם בחלמון הביצה יש כמות נאה של ויטמין A.
תזונה טובה וטבעית היא הבסיס לבריאות שלנו, אבל אם את רואה שאת מתקשה בהתמדה בתזונה מאוזנת, כדאי להעזר במולטי ויטמינים. קיימים היום בשוק כאלה שמיועדים לצמיחת שיער, המכילים סיליקה ואבץ שממלאים תפקיד מרכזי בקידום צמיחת שיער בריאה. נמליץ ליטול אותם בקביעות ולאורך זמן כדי לראות שיפור.
אחרי שווידאנו שאת מקבלת את כל נחוץ לגופך נבדוק את הרמות האחרות:על צמיחת השיער בגופנו אחראים, בין השאר ההורומונים אסטרוגן– שאחראי על שלב הצמיחה של השערה וכן על גודל זקיקי השיער (כך תורם לשיער עבה יותר )
וכן פרוגסטרון שמגן על זקיקי השערה מפני התכווצות ושומר על תהליך מאוזן של צמיחת שיער.  מנטרל את ההשפעה השלילית של דיהידרוטסטוסטרון-  ההורמון המביא לנשירה בגיל מבוגר. במצבים שבהם חל שיבוש ברמות ההורמונים האלה- באופן טבעי או בשל קבלת הורמונים ממקור חיצוני, יהיה שינוי ברמות צמיחת השיער.
כך אנו מצבים הורמונליים. טיפולי IVF– שינויים הורמונליים במהלך הפריה חוץ גופית יכולים להשפיע על צמיחת השיער. לאורך סבבי הטיפולים את מקבלת רמות גבוהות של ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן. במינונים גבוהים, בשל מנגנון 'היזון חוזר שלילי' הגוף מייצר פחות הורמונים משל עצמו ומגיב פחות טוב להורמונים ועל כן עלולה להיות נשירה זמנית, או לחלופין שיעור יתר, בדומה להשפעת גלולות נגד הריון. הריון– תנודות הורמונליות במהלך ההריון גורמות לרוב לנשירת שיער זמנית לאחר הלידה, תופעה מוכרת מאד. בפועל- הגוף שלנו 'נבנה' במהלך ההריון, וצומחת לנו רעמה יפה ומבריקה לאורך ההריון. אחרי הלידה לגוף קשה 'לתחזק' את השיער היפה הזה שייצר לאורך ההריון ועל כן מחליט 'לשחרר לחופשי' את כל השיער המיותר- זה יקרה סביב החודש החמישי לאחר הלידה, תהליך טבעי לחלוטין. בנוסף מוכרת צמחה של שיער חדש באיזורים חדשים כמו בקדמת השיער לאחר הלידה. טרום גיל המעבר ומנופאוזה– שינויים ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון יכולים לעורר דילול שיער. ככל שאנו מתבגרות, קצב צמיחת השיער מואט באופן טבעי, עם הירידה ברמת ייצור ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון מהשחלות.
בנשים בגיל הפוריות הנשירה קשורה, עם סימפטומים נוספים, למצב שאנחנו מגדירים כ'מצב חוסר'. במצב זה קיימת רירית רחם דקה, עם זרימת דם לקויה באזור הרחם.
אישה כזו יכולה לחוות כאבי וסת בתחילת הדימום הווסתי, יכולים להתקיים אצלה בגוף תהליכים דלקתיים בעקבות נוכחות גבוהה של רכיבים מתווכי דלקת- פרוסטגלנדינים יכול להיות דימום בהיר, בשילוב הופעה של קרישי דם במהלך הווסת.
בנוסף חוסר איזון הורמונלי יבוא לידי ביטוי במחזור לא סדיר, נטייה לעייפות ואנמיה.
איך נצא ממצב חוסר האיזון ההורמונלי?
– תזונה- צרכי תזונה טבעית ומלאה, עשירה בחומצות שומן אומגה 3, נוגדי חמצון וחלבונים לתמיכה באיזון הורמונלי ובריאות השיער.
– צמחי מרפא- עשב אברהם- ויטקס, ידוע בתכונותיו המווסתות ההורמונליות ויכול להוות תוספת חשובה למשטר טיפוח השיער שלך. מחקרים רבים תומכים ביעילותו בטיפול בבעיות הורמונליות.
כדי להסדיר את המחזור החודשי והאיזון ההורמונלי נטפל בצמחים טוניקים ורגולטורים כמו דיוסקוריאה, קלנדולה. נגביר זרימת דם בעזרת מרווה סינית, ג'ינג'ר, אנגליקה. נטפל במצב רוח בעזרת ורבנה, בקופה, לוונדר וצמחי מרפא אדפטוגנים מחזקים. נרגיע בעזרת קמומיל, הומולוס לופולוס ונשפר תהליכי עיכול וספיגה כדי להביא לחילוף חומרים טוב יותר- בעזרת כורכום זית וארטישוק.
פוליגונום– ארכובית סינית- צמח מחזק למצבי חולשה ובעיות פוריות, נשירת שיער סחרחורות, עייפות, זקנה מוקדמת האפרה מוקדמת של שיער, שבירת צפרניים, מחזק דם. גם לבעיות עיכול כמו עצירות. מחזק כבד וכליות. מצויין לסכרת.
צמחי רוזמרין וסרפד ידועים בתכונותיהם להזנת שיער, מחקרים מצביעים על כך שתמצית רוזמרין יכולה לקדם את צמיחת השיער- חפשי שמפו טבעי שמכיל תמציות השמנים האלה.
הכי קל וזול: להכין בעצמך חליטה מעלי סרפד ורוזמרין מיובשים, ופשוט עסי את הקרקפת בחליטה!
-אורח חיים- ניהול מתח ושינה איכותית חיוניים לשיווי משקל הורמונלי ולרווחה כללית.  כולל הפרדה ברורה בין יום ולילה. השפעת הלחץ על נשירת שיער מתועדת היטב בספרות המדעית
בנוסף קיים קשר שכיח בין התקרחות עם פעילות מערכת החיסון. נשירת שיער מוכרת מאד במצב של תת פעילות של בלוטת התריס- בשל התקפה אוטואימונית על הבלוטה- השימוטו. להורמוני בלוטת התריס תפקיד מכריע בוויסות מחזור צמיחת השיער, וכאשר בלוטת התריס בתת פעילות, היא עלולה לשבש את איזון ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ואז כאמור יחול שיבוש בגדילת השערה.
ברפואה מוכרים מצבים נוספים:
Alopecia Areata: הפרעה אוטואימונית שגורמת לנשירת שיער פתאומית בכתמים קטנים ועגולים. במצב זה מערכת החיסון 'תוקפת' זקיקי שיער.
Telogen Effluvium: מצב המתרחש בשל רמות סטרס גבוהות: גופני (מחלה או מחסור תזונתי) או נפשי, המוביל לנשירת שיער מוגזמת. טיפול בגורם הבסיסי, כגון ניהול מתח או שיפור תזונה, יכול לסייע בהפחתת מצב הטלוגן.
Lichen Planopilaris לישן פלנופילריס: מצב דלקתי המשפיע על זקיקי השיער, עלול לגרום לנשירת שיער לצמיתות אם לא מטופל באופן מיידי.
פתרונות טבעיים:
תזונה אנטי דלקתית: שילוב של מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כגון פירות, ירקות ודגים שומניים, יכול לסייע במאבק בדלקות בכל הגוף, ועלול להפחית נשירת שיער הקשורה למצבים דלקתיים. קראי כאן על הקורס לתזונה אנטי דלקתית 
עיסוי קרקפת: עיסוי קבוע של הקרקפת שלך יכול להגביר את זרימת הדם ולקדם סביבה בריאה לצמיחת שיער. את יכולה להשתמש בשמנים טבעיים כמו שמן קוקוס, ארגן או חוחובה ליתרונות נוספים.
הפחתת מתח: מתח כרוני יכול לעורר או להחמיר נשירת שיער. תרגולים כמו יוגה, מדיטציה ותרגילי נשימה עמוקה יכולים לעזור בניהול רמות הלחץ ולתמוך ברווחה הכללית.
תוספי מזון: גם כאן נטילה של חומצות שומן אומגה 3 וביוטין, יתמכו בבריאות השיער ויפחיתו את רמת הדלקתיות בגופך.
אני ממליצה על נטילת מינרלים כמו סיליקה וגם נחושת, שחשובה מאד בגדילת שיער. בעלת נשא משותף עם האבץ בשם מתילתיאונין- כך שהאבץ והנחושת מתחרים ביניהם על הקישור לנשא אך לאבץ יכולת קשירה חזקה יותר. את הנחושת לא נוכל למדוד בבדיקות דם כיוון שהיא נמצאת בעיקר בתוך תאים של מערכת החיסון. הנחושת ממלאה תפקידים נוספים כמו בנייה של מיאלין, אלסטין ומלנין.
אבץ– אם את סובלת מאנמיה ונשירה בתקופות קור יש קשר בין המצב לבין מחסור באבץ. צמחי מרפא: דקל המסור ואלוורה הראו פוטנציאל בהפחתת דלקת וקידום צמיחת שיער.
שבטבט,
שורש Maka מגביר הפרשת הורמונים ולכן מצויין לנשירת שיער בנשים מעל גיל 40 הסובלות מנשירה ומתסמינים נוספים של גיל המעבר- יעיל להגברת החשק המיני, מחזק מאד את הגוף,  מזין ומקנה אנרגיה, מחזק את כלי הדם. ברמה הנפשית מסייע בהפחתת מתחים וחרדות, ובנוסף משפר את בהירות המחשבה, הריכוז והמיקוד, הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית.
אלוורה מזין בעל סגולות של חיזוק ובנייה. לסובלות מנשירה בגיל המעבר בשילוב גלי חום יהיה מושלם שכן מצנן את הגוף ומעניק לחות לרקמות. יכול להביא לאיזון הורמונאלי עדין. מסייע בפעילות הכבד וכיס המרה וגם אנטי דלקתי.
שמנים אתריים-
עולם שלם של שמנים אתריים בעלי ריחות נעימים וגם בעלי פעילות אפקטיבית להצמחת השיער יוכלו לסייע לך, כמו:
ארז
מרווה מרושתת– שמאיצה את תנועות הגוף, מרגיעה, מורידה ל"ד,
מווסתת הזעות יתר, מרפה שרירים, מרגיעה כאבי מחזור מתאימה לטיפול בנשירת שיער וקשקשים, מפחיתה הפרשת השומן ולכן מתאימה לשיער שמן ולטיפול באקנה, עוזרת לטפל בכיבים בעור, משקמת עור יבש ומבוגר ומחליקה קמטים.
מרווה רפואית חזק יותר ממרושתת ועובד על מערכת העצבים לריכוז וזיכרון. הוא מחטא חזק, אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי ומסייע לריפוי פצעים. מאזן את הפרשת השומן בעור ומתאים לטיפול בנשירת שיער, ממתן הפרשת זיעה, מאזן רמות אסטרוגן ולכן מסייע לטיפול תופעות גיל המעבר וגלי חום. משחרר שרירים.
פצ'ולי משקם עור יבש וסדוק, מרגיע עור מגורה, מזרז החלמת פצעים, מטפל באקנה קשקשים ובעור שמן, מטפל באקזמות, משקם שיער יבש ופגום, מטפל בקשקשים, מסייע בנשירת שיער, קוטל פטריות מהדק עור רפוי.
אל תתני לנשירת השיער לעמעם את הביטחון העצמי שלך. בדקי את הפתרונות הטבעיים שאני מציעה כאן. כמובן תמיד יש להוועץ במטפל מוסמך לפני השימוש בתרופות טבעיות, וכן עם הרופא שלך לשלילת מצבים שלא ציינו כאן.

Open chat
נעים להכיר:) שמי אודליה ואני כאן כדי לענות לך על כל שאלה